Jak držet půst

14.05.2014 13:39

Často se mě ptáte, jak držet půst. Pokud jste se tedy rozhodli udělat něco prospěšného pro své zdraví, je tento článek určen právě pro vás :)

Jedná se o základní principy, které můžete využít pro krátké půstování. Pokud chcete praktikovat dlouhé půsty, doporučuji nastudovat další zdroje a literaturu, nebo se přímo poradit.

 

Pro koho je vhodný půst?

Tato očistná praktika je vhodná pro všechny dospělé jedince, kteří chtějí pročistit – detoxikovat – své tělo. Pokud užíváte dlouhodobě prášky, nebo jste nemocni, konzultujte svůj záměr s lékařem. V žádném případě se nepouštějte do půstu bez této konzultace. Pokud jste zdraví, můžete pokračovat ve čtení :)

 

Nejdůležitější otázka: Proč chcete držet půst?

Než se pustíte do prvního půstu, zeptejte se sami sebe, proč to děláte. Pokud je vaší odpovědí zdraví, detoxikace, duchovní rozvoj, pak je to v pořádku. Rozhodně nevyužívejte půstu jako prostředku k hubnutí. Tento efekt se samozřejmě většinou dostaví, ale neměl by být cílem.

 

Co je půst?

Půst znamená nekonzumovat jídlo, ani žádné polévky nebo jakékoli ovocné či zeleninové šťávy. Po dobu půstu pijeme pouze čistou vodu. Pokud chceme zesílit účinek detoxikace těla, můžeme pít destilovanou vodu.

 

Začínáme

První půst si naplánujte pouze na jeden den. Doporučuji vám držet jednodenní půst každý týden do doby, než si na půst zvyknete a bude pro vás naprosto přirozený a pohodový. To je právě ten okamžik, kdy vám doporučím, pokud to samozřejmě budete cítít, že chcete dál pokračovat, třídenním půst. Opravdu ale až ve chvíli, kdy pro vás jednodenní půsty budou radostí, ne dříve! Platí zde zásadní pravidlo – nic nedělejte proti sobě, tedy svým pocitům, musíte se cítit skvěle.

 

Delší půsty

Pokud začnete půstovat a třeba po měsící budete mít za sebou už úspěšně čtyři jednodenní půsty, zkuste třídenní půst. Pokud zvládnete i tento bez problému a s radostí, můžete pokračovat týdenním půstem v dalším měsíci.

Dodržte pravidlo v jednom měsíci jeden delší a tři jednodenní půsty.

 

Doporučená tabulka frekvence půstování

1. měsíc – čtyři jednodenní půsty

2. měsíc – tři jednodenní půsty a jeden třídenní půst

3. měsíc – tři jednodenní půsty a jeden sedmidenní půst

Tato tabulka platí jen pro zdravé lidi a pokud vám jednodenní půsty nedělají problém.

 

Nejdůležitější část půstování: Návrat zpět ke stravě!!!

Přestat jíst je poměrně jednoduché a je otázkou psychiky. Nejdůležitější na půstech je postupný návrat na jídlo.

Platí bezpečnostní zásada – kolik dní půstujete, tolik dní provádějte návrat na stravu. Minimální doba návratu k jídlu jsou tři dny. To platí pro třídenní a delší, jednodenní půst = jednodenní návrat. Jakmile budete mít více zkušeností, můžete už jednat dle vlastních pocitů, nicméně na začátku doporučuji jít opravdu touto bezpečnou metodou.

 

Návratová strava

Návratová strava by měla být aktivni zelenina. Připravte zeleninu nejlépe na páře a spíše mírně ji nedovařit, než převařit. Pokud ji uvaříte moc, přijdete o všechny vitamíny, které mají startovat trávicí systém. Doporučuji rajče, brokolici, květák, papriku či jinou zeleninu. Velikost porcí by měla být opravdu skromná, doporučuji 1 – 3 kompotové misky zeleniny na den. Nic víc, nic míň. S tatko upravenou stravou pokračujte po dobu návratu a pijte pouze čistou či destilovanou vodu. Později uvidíte, jak vaše tělo na co reaguje a startovací jídlo si upravíte podle sebe přesně tak, aby vám naprosto vyhovovalo.

 

Na co si dávat pozor

Při půstování dávejte pozor na to, jak se cítíte a platí zásada nedělat nic proti sobě. Vše pouze tak, abyste se cítili příjemně. Při půstech sledujte barvu moče. V průběhu půstu tělo provádí detoxikaci. Pokud se vám zabarví moč dohněda či zčerná, okamžitě se vraťte k jídlu a hodně pijte. Znamená to, že máte tělo hodně zanesené a je potřeba s půsty na intenzitě ubrat. V případě jakýchkoli problémů vyhledejte lékaře.

 

Přeji vám hodně zdaru s půsty.

Kontakt

MONIKA E Č E R O V Á - DOTYK Tehovská 25
Praha 10
100 00
monika.ecerova@hotmail.com