Desatero správné výživy

1. Pestrá a rozmanitá strava

Pro udržení dobrého zdravotního stavu potřebujeme více než 40 různých nutričních látek a žádná potravina nemůže sama o sobě zajistit příjem všech těchto látek. Právě proto je nezbytné konzumovat pestrou stravu .

2. Pravidelnost

Jíme vícekrát denně (5×) v menších dávkách (nebudeme mít pocit hladu, čímž zabráníme nárazovému přejídání a následnému tloustnutí). Dodržování určité pravidelnosti je důležité zejména pro děti školního věku, adolescenty a starší osoby.

3. Nezapomínat na ovoce a zeleninu

Do jídelníčku je zařazujeme 5× denně. (1x ovoce na lačno) +( 4-5x  zeleninu) .  Doporučené množství je 500 g ovoce a zeleniny za den. Nezapomínáme  na ořechy.

4. Základem jsou potraviny bohaté na sacharidy

Většina expertů na výživu doporučuje stravu založenou na denním příjmu kalorií, který je alespoň z 55 % tvořen sacharidy. To v praxi znamená, že více než polovina denního příjmu by se měla skládat ze sacharidových jídel, jako jsou obilniny, luštěniny, fazole, ovoce, zelenina.

5. Dostatečné množství tekutin

Denně bychom měli vypít 1,5 až 2,5 tekutin, nejlepší je čistá voda,  čaje, šťávy . Bylinné čaje a minerálky zařazujeme v menším množství,

..... nápoje sycené oxidem uhličitým nebo slazené nápoje - POSTUPNĚ VYNECHÁME ZCELA.! .

6. Tuky s mírou

Tuk by měl být ve stravě v omezeném množství. Rostlinné tuky by měly převažovat nad živočišnými, nejvhodnější jsou oleje připravované za studena.

Podle většiny doporučení by energie pocházející z tuků měla tvořit méně než 30 % celkového denního příjmu energie a pouze 10 % z nasycených tuků. Snažíme se vyloučit  smažení.

7. Méně bílé mouky  - postupně úplně  vypustit!

Potraviny z bílé mouky nahradíme celozrnnými.

8. Méně soli

Sůl (NaCl) je tvořena sodíkem a chlorem. Většina lidí přebytečný sodík vyloučí. Nicméně u některých jedinců může nadbytek sodíku vyvolat zvýšení krevního tlaku.

9. Energetický příjem a výdej v rovnováze

Snažíme se, aby náš energetický příjem nebyl vyšší než výdej (nebudeme přibírat na váze a pokud do svého denního režimu zařadíme i fyzickou aktivitu, půjdou i kila dolů).

10. Vyřaďte uzeniny !  - naprosto nevhodné!

Uzeniny zejména trvanlivé se snažíme ze svého jídelníčku vyloučit a vyhýbáme se provozovnám s rychlým občerstvením.

 

 

 

Kontakt

MONIKA E Č E R O V Á - DOTYK Tehovská 25
Praha 10
100 00
monika.ecerova@hotmail.com